Glykemický index vyjadřuje, jak dalece vychyluje konzumace dané potraviny hladinu cukru v krvi. Čím vyšší hodnotu glykemického indexu potravina má, tím více se po jejím požití rozhoupe hladina cukru v krvi.

Čím prudčeji stoupá po požití potravy hladina cukru v krvi (zvýší se glykémie), tím je to pro hubnutí nevýhodnější. Vyplavuje se hormon inzulin, který podporuje ukládání tuku v organismu. Nadměrný pokles hladiny cukru v krvi způsobuje hypoglykémii, která je doprovázena nepříjemnými pocity podrážděnosti, nervozity, pocity hladu a vede k další konzumaci většinou sladkého, které nás sice těchto nepříjemných pocitů zbaví, ale opět rozhoupe výkyvy cukru v krvi.

Zajímají vás hodnoty GI u jednotlivých potravin? Koukněte do naší přehledné tabulky hodnot glykemického indexu.


Potraviny a strava s nízkým GI přispívají ke kontrole váhy tím, že:

  • Nezpůsobují kolísání hladiny cukru v krvi se všemi negativními důsledky.

  • Nevyvolávají negativní subjektivní pocity včetně hladu. Sacharidy s nízkým GI jsou vstřebávány do krve pomalu, a tudíž se udržuje dlouhodobě stálá hladina cukru v krvi a mezi jídly netrpí hubnoucí hlady.

  • Podporují pocity nasycenosti. Potraviny s nízkým GI jsou většinou bohaté na vlákninu a vodu, mají velký objem, pomalejší vstřebatelnost a vyšší sytivost bez navýšení energetického obsahu

  • Zvyšují citlivost na inzulin. Pokud není nárazově zvyšována hladina glykemie v důsledku konzumace potravin a pokrmů s vysokým GI, je třeba menší množství inzulinu pro její korekci, a tím jsou buňky vnímavější k jeho účinku
  • Pomáhají zvyšovat výkon při duševních aktivitách rovnoměrným zásobováním mozku glukózou - mozek je závislý na rovnoměrném zásobení glukózou, pokud nedostává energii, zhoršuje se psychická výkonnost.

  • Pomáhají těm, kteří jsou zvyklí řešit stresy jídlem, zejména sladkostmi. Pokud jsou hubnoucí ve stresu a konzumují potraviny s nízkým GI, je menší pravděpodobnost, že se dostanou do kolotoče glykemické houpačky, kdy po konzumaci potravin s vysokým GI - většinou sladkostí - následuje hypoglykemie, která duševní rozpoložení vyvolané stresem ještě fyziologicky umocní.


Každý jsme jiný

Je nutno též vzít v úvahu, že každý člověk je jinak citlivý na kolísání hladiny cukru v krvi, a tudíž výběr potravin s ohledem na GI je pro daného člověka různě významný.

Jak jste na kolísání hladiny cukru v krvi citliví právě vy, můžete zjistit zde

Ve vztahu k redukci váhy však lze obecně říci, že pokud budou dva lidé dodržovat dietu o stejné energetické hodnotě, je pravděpodobné, že zhubne více ten, který bude jíst převážně potraviny s nižším glykemickým indexem.


Mlsejte zdravě

Pokud stále hledáte cestu, jak si užívat sladkých chutí a zároveň nezatěžovat svůj jídelníček a "kalorický rozpočet", mrkněte do e-booku Mlsej zdravě se STOBem. Najdete v něm desítky zdravých sladkých receptů s pečlivě propočítanými nutričními hodnotami, které se hravě vejdou i do redukčního jídelníčku.