Výzkumy ukazují, že denně uděláme více než 200 rozhodnutí, která se týkají jídla, nicméně často si jich ani nevšimneme. Jíme pak bezmyšlenkovitě nebo jen ze zvyku. To může v této době, kdy jsme obklopeni nezdravým jídlem, často vést k přejídání a následnému přibývání na váze…

Řešením tohoto častého problému může být metoda „mindful eating“, což v překladu znamená „všímavé jedení“.

Pokud se chcete dozvědět, jaké jsou kořeny této metody a jak ji můžete vyzkoušet i vy, nahlédněte do článku „Mindful eating aneb jak jíst všímavě a s radostí“.

Jistě se shodneme na tom, že většina diet a režimových opatření ve vztahu k hubnutí je založená na pevné vůli, pevných pravidlech (v jídelníčku i pohybu) a z nich vyplývajících zákazech a omezeních. Metoda mindful eating se v tomto velmi odlišuje. Ve vztahu k jídlu nám totiž radí vyměnit pevnou vůli za zvědavost, zpomalit, prozkoumat a vychutnat si každé sousto, a především naslouchat signálům našeho těla.

Jste to totiž právě vy, kdo nejlépe ví, co vaše tělo potřebuje. Zda už je syté, zda mu něco chybí, zda mu něco chutná a něco zkrátka ne. Jen si těchto důležitých signálů často nevšímáme. A právě to můžeme díky přístupu mindful eating postupně měnit a trénovat svou všímavost ve vztahu k jídlu.

6 principů, na kterých je metoda „mindful eating“ založena

1. Jen vy víte, co potřebuje vaše mysl a tělo

Naslouchejte signálům svého těla a respektujte je. Cítíte, že jste sytí? Přestaňte jíst, a to, co jste nesnědli si schovejte na později. Cítíte naopak velký hlad? Zpomalte a doplňte energii.

2. Své myšlenky a emoce používejte k tomu, abyste se informovali, ne trestali

Raději než si stále říkat, co byste měli a neměli, zkuste pozorovat, co vám vaše myšlenky a emoce říkají. Všimli jste si, že jíte jen proto, že jste zrovna smutní, rozladění nebo ve stresu? Zkuste jiné a efektivnější způsoby odreagování se. Lépe nežli čokoláda možná poslouží dlouhá procházka nebo telefonát s kamarádkou.

3. Spoléhání se na vůli vede k nespokojenosti a těžkostem

Vyměňte vůli a vinu za objevování, zvědavost a pochopení. Prozkoumejte svou mysl a tělo a pochopte, co od vás potřebují. Pevná vůle pak ani nebude potřeba. 

4. Vždy budete mít nějaký vztah k jídlu

Jídlo tu bude vždycky a vy budete jíst až do konce svého života. Je na vás, jestli bude váš vztah k jídlu negativní nebo pozitivní. Tedy to, s jakým nastavením mysli půjdete do každého sousta, je velmi důležité. Berete jídlo jako rychlou cestu k pohodlí a radosti? Nebo jako vaši hlavní strategii, jak zahnat stres?

Uvědomte si však, že jídlo je především zdrojem (potenciálně velmi hodnotné) energie, která vám v ideálním případě pomáhá udržet pevné zdraví a zvládat nároky každodenního života.

5. V každém soustu je radost

Často jíme při sledování televize, čtení emailů nebo za pochodu. Tím se ale ochuzujeme o spoustu vjemů z jídla. Kdy jste naposledy jedli jen tak bez ničeho dalšího? Jen vy a jídlo. Každé sousto je pak zážitek plný radosti.

Pokud jste zvyklí u jídla pracovat (stejně tak jako koukat na televizi, číst si noviny atp.) ochuzujete se nejenom o zážitek z jídla, ale snadno tak přehlédnete signály těla, které vám říkají třeba to, že už jste sytí.

Ale platí to kupodivu i naopak! Stejně tak, jako vám skutečně kvalitní potravina (či lahodný pokrm) může přinést uspokojení z vyvážených chutí a dobrý pocit, tak vám „všímavé sousto“ jídla nekvalitního (přesoleného, přesmaženého či přeslazeného jídla) může přinést zjištění, že takové jídlo jíst vlastně vůbec nechcete.

6. Váš život je mnohem víc, než jen jídlo

Jídlo je palivo pro váš život, které vám může přinést spoustu radosti. Ale není to jediná důležitá věc ve vašem životě. Proto nežijte proto, abyste jedli, ale jezte proto, abyste žili. A to pokud možno kvalitní a spokojený život.


Všímavé hubnutí

Zaujala vás metoda "mindful eating" a chtěli byste ji poznat "na vlastní kůži"?

V dubnu otevíráme nový pětitýdenní Kurz všímavého jedení, ve kterém se pod vedením lektorky a psychoterapeutky Petry Mocové naučíte, jak jíst všímavěji v každodenním životě, zlepšíte svůj vztah k jídlu a navíc si zacvičíte přiměřeně svým možnostem. 

Více informací a možnost přihlášení naleznete zde.