1. Plánujte jídlo dopředu  

Plánování je pro úsporu peněz zásadní. Plánování má ale i další, hodnotné výhody. 

  • Odpadává několikrát denně řešit problém, co TEĎ budu jíst? 
  • Odpadává impulsivní nakupování koblih, koláčků, majonézových salátů s rohlíkem a dalších nutričně nevhodných potravin pod vlivem hladu apod. 
  • Přestože plánování vezme nějaký čas, nakonec jej ušetříte. Právě protože vám odpadne přemýšlení nad jídlem v průběhu dne, popocházení po obchodech a kioscích či ad hoc přípravy. 
  • Plánováním minimalizujete plýtvání potravinami.  
  • Plánování vede ke kvalitnějšímu stravování. 

Vyberte si jeden, dva nebo více dní v týdnu pro naplánování hlavních jídel pro nadcházející dny. Připravte si seznam všech potravin, které budete potřebovat. Nezapomeňte projít lednici a skříňky, abyste viděli, co už doma máte. Můžete mít někde vzadu schované potraviny, které lze použít, nebo si dle končící doby trvanlivosti naplánujete konkrétní jídlo, aby se vaše domácí zásoby zbytečně nekazily. 


2. Držte se seznamu potravin

V obchodě s potravinami je bez seznamu snadné nakoupit neplánované potraviny a dostat se tak k neplánovaným výdajům. 

Samozřejmě se nechováme jako 100% roboti. Můžete utratit peníze za nutričně vhodné potraviny v akci anebo v obchodě změnit jídelní plán. Například plánujete-li květákový mozeček, ale cenově výhodnější je zrovna brokolice, změňte plán a uvařte mozeček z brokolice. Plánujete-li například kuřecí prsa s bramborem, ale v akci se objeví losos, dopřejte si rybu apod.  


3Nakupujte po obvodu obchodu

Obvykle platí, že po obvodu (vnějším okraji) se umisťují čerstvé a nezpracované potraviny. Naopak uprostřed se často nachází nejvíce zpracovaných potravin. 

Nezpracované a minimálně zpracované potraviny patřily a nejspíše nadále budou patřit mezi nejlevnější a současně nutričně nejvhodnější. 

V uličkách se dívejte na horní nebo spodní regály nejen přímo před sebe. Nejdražší položky jsou obvykle umístěny v úrovni očí.


4. Kupujte potraviny v co nejméně upravené podobě  

Jsou cenově dostupnější. Například blok sýra je levnější než strouhaný sýr, zelenina je levnější než předpřipravené zeleninové saláty, ovesné vločky s balíčkem rozinek a oříšků vyjde levněji než jejich koupená směsice v podobě sypaného müsli apod. 


5. Vyhněte se vysoce zpracovaným potravinám

Možná vás překvapí, kolik peněz utratíte za potraviny jako jsou balené minerálky, džusy a nektary, sušenky, proteinové tyčinky, sladké pečivo, hotové pomazánky nebo balená jídla.

Navzdory tomu, že často postrádají prospěšné živiny (především bílkoviny, vlákninu a mikronutrienty), jsou také drahé. Ušetřené peníze investujte do kvalitnějších, na živiny bohatých potravin.


6. Nenakupujte, když máte hlad

Hladoví se pravděpodobněji odkloníte od naplánovaného seznamu, nakoupíte impulzivněji více potravin do zásoby i k okamžitému snědení. A ty bývají nutričně méně vhodné a drahé. 

Čeká-li vás nákup a jste hladoví, dejte si raději svačinu. Ušetříte nejen peníze, ale i množství zkonzumovaných kalorií a místo výčitek svědomí zůstane dobrý pocit. 


7. Kupujte potraviny se značkou obchodních řetězců

Většina obchodů dnes nabízí své privátní značky. 

Někteří zákazníci je považují za podřadné. Bojí se, že se s nimi pojí nízká kvalita, což však není pravda. Mnohé supermarkety nabízejí vícero značek odstupňovaných cenou a kvalitou. Určitě ale neplatí, že výrobky z „nejnižší řady“ jsou nejméně kvalitní – například obyčejný bílý jogurt nebo tvaroh můžete klidně koupit ten nejlevnější. Vždy je rozhodující číst složení výrobků.

Tápete-li ve čtení obalů, potřebujete náš článek Čtení potravinových obalů bez obalu a prakticky


8. Zásobte se v akcích a nakupujte ve velkém

Máte-li své oblíbené potraviny, udělejte si zásobu, až budou v akci nebo je nakupujte ve velkých baleních za nižší ceny.

Ujistěte se ale, že se vám nezkazí. Pokud nakoupíte něco, co nakonec vyhodíte, neušetříte žádné peníze.


9. Kupujte maso levněji 

Čerstvé maso, a především ryby mohou být docela drahé. Možností je nakupovat v akci a větší kousky masa vcelku. Vepřová kýta vcelku je levnější než předpřipravené plátky, celé kuře vychází levněji než porcované apod. 

Maso doma naporcujte, uvařte z něj několik různých jídel během týdne nebo si ho schovejte do mrazáku. 


10. Vařte i bez masa 

Jíst méně masa je také dobrý způsob, jak ušetřit peníze a současně obohatit jídelníček o rostlinné zdroje bílkovin, které jsou levné a velmi výživné. 

Plánujte si do jídelníčku pravidelně luštěniny, tofu, tempeh nebo pokrmy s vejci, například špenát nebo fazolky, květákový mozeček, lečo apod. 

Výhodou bezmasých jídel je nejen nižší cena a dobrá nutriční hodnota, ale i rychlá a snadná příprava. 


11. Nakupujte sezónní produkty  

Potraviny v sezóně jsou obecně levnější a chutnější než mimo sezónu. 


12. Zamrazujte 

Pokud si koupíte více, než potřebujete, zbytky zamrazte nebo začleňte do jídelníčku na následující dny.  


13. Vařte doma

Domácí vaření a příprava jídla byly, jsou a budou nejlevnější variantou. Přibližně platí, že čtyřčlennou rodinu nakrmíte za stejnou cenu, jako byste nakupovali hotová jídla pro jednu nebo dvě osoby. 

Tlak na čas v kombinaci s širokou nabídkou „ready to eat“ pokrmů svádí k pohodlnosti a šetření času stráveného nad přípravou jídla. 

Obzvláště ženy, neházejte domácí vaření jen samy na sebe. S nákupem i přípravou jídla mohou pomoci ostatní členové rodiny. A jako bonus strávíte čas nad přípravou jídla a vařením příjemně a společně. 

Najděte si také svůj vlastní optimální vařící time managament. Někomu vyhovuje vařit o víkendu na celý týden, jiný vaří raději každý den nebo obden apod. 

Díky domácí přípravě máte navíc výhodu, že přesně víte, jaké ingredience jsou ve vašich jídlech a kolik jídla sníte.


14. Vařte ve velkém

To vám může ušetřit čas i peníze. Nadbytky použijte na další dny nebo zamrazujte. Mám vždy radost, když nemám navařeno a můžu se spolehnout na krabičku kvalitního domácího jídla v mrazáku místo na párky nebo mraženou pizzu.   

Jak na to? Například místo čtyř porcí guláše uvařte rovnou osm a zamrazte. Nebo si osmahněte kuřecí nudličky ve velkém. Jeden den si je dejte například s bramborami, další den je jen prohřejte s pytlíkem mražené zeleniny a podávejte s rýží apod. 


15. Vypěstujte si vlastní produkty

Pokud můžete, je skvělý nápad i relax pěstovat si vlastní produkty nebo se připojit ke komunitní zahradě. Některé druhy ovoce, zeleniny a bylinky úspěšně vypěstujete i na balkónech. 

Domácí produkty mohou chutnat mnohem lépe než odrůdy zakoupené v obchodě, a to i proto, že budete sklízet ve vrcholné zralosti. 

Máte-li přebytky, nic nevyhazujte. Úrodu zamrazujte, zavařujte nebo nakládejte.  


16. Šetřete i jinde

Jsou-li v akcích další produkty potřebné v domácnosti, například čistící a prací prostředky, produkty pro osobní hygienu, granule pro domácí mazlíčky apod., nakupte si je také do zásoby. 

Ušetřené peníze můžete investovat do kvalitních potravin.  


 


Chcete konkrétní tipy na levné a zdravé potraviny a co z nich připravit? 

Velký přehled nutričně hodnotných potravin včetně receptů do 50 korun – 1. díl  

Velký přehled nutričně hodnotných potravin včetně receptů do 50 korun – 2. díl  


Sledujte naše články na STOBklubu, kde se levnému stravování a vaření budeme věnovat celý podzim.