Úloha cukrů v našem životě

Problémem je, že sladkosti milujeme a zároveň si je při hubnutí odpíráme. Tím se dostáváme do stresu, který zajídáme sladkým, a tak to jde stále dokola. Sladké je výborným a levným zdrojem energie, je snadno dostupné a mimořádně uspokojuje i naše chuťové buňky. Navíc je v psychologické nadstavbě spojováno s něčím příjemným, milým. Sladké funguje v mnoha rodinách i jako odměna. Dává se dětem za dobré chování nebo proto, aby od nich byl na chvíli pokoj. Dospělí si ho dopřávají při řešení zátěžových situací či k umocnění pohody (četba knih, televize). Problémem většiny sladkostí není jen vysoký obsah cukru, ale také tuku a díky tomu mají i vysokou energetickou hodnotu. Sladkosti nám tedy většinou přináší jen mnoho energie a téměř žádné příznivé živiny.

Jak tedy sladké úspěšně omezit?
  • NEZAJÍDEJTE SVÉ PROBLÉMY A STRES SLADKOSTMI

Pokud řešíte sladkostmi závažné problémy, řešte v první řadě za pomoci odborníka samotný problém.

     - odstraňte sladkosti ze svého dosahu

     - pokuste se pocit libosti ze sladkého nahradit jinou příjemnou činností
 
     - dodržujte pravidlo, že ve stavu nejvyššího rozrušení nebudete jíst sladké, případně si ho dopřejete až po poklesu napětí, které bude zákonitě fyziologicky klesat s časem i bez konzumace sladkého

  • NEKONZUMUJTE POTRAVINY S VYSOKÝM GLYKEMICKÝM INDEXEM

     - za nezvladatelné chutě na sladké může také často rozkolísaná hladina glykemie, která vzniká v důsledku nevhodně sestaveného jídelníčku

     - dávejte přednost potravinám s nízkým glykemickým indexem, které velké výkyvy glykemie nezpůsobují

       Více o glykemickém indexu se můžete dozvědět zde

  • NAJDĚTE SI VHODNĚJŠÍ ALTERNATIVY MLSÁNÍ

     - snažte se hledat zdravější mlsání s vhodnějším nutričním složením (nižší obsah cukru a tuku, vyšší obsah bílkovin, vlákniny)
 
     - pokud nemůžete odolat chuti na sladké, můžete občas využívat neenergetická sladidla

     - sladkosti jako tyčinky, sušenky apod. můžete nahradit proteinovými tyčinkami nebo několika čtverečky kvalitní hořké čokolády

     - zákusky a dorty vybírejte bez máslových krémů a polev - se želatinou, s ovocem, se sněhem

     - nenechte se zmást sušenkami a oplatkami bez cukru, znamená to většinou pouze to, že místo sacharozy je použita fruktoza, která obsahuje stejně energie

Pokud jste milovníky sladkého, například čokolády, a žádné náhražky vás dostatečně neuspokojí, občas si svou oblíbenou sladkost plánovaně dopřejte, těšte se z ní a pomalu ji bez výčitek vychutnejte.