Glykemický index vyjadřuje, jak dalece vychyluje konzumace dané potraviny hladinu cukru v krvi. Čím vyšší hodnotu glykemického indexu potravina má, tím více se po jejím požití rozhoupe hladina cukru v krvi.

Čím prudčeji stoupá po požití potravy hladina cukru v krvi – (zvýší se glykémie), tím je to pro hubnutí nevýhodnější. Vyplavuje se hormon inzulin, který podporuje ukládání tuku v organismu. Nadměrný pokles hladiny cukru v krvi způsobuje hypoglykémii, která je doprovázena nepříjemnými pocity podrážděnosti, nervozity, pocity hladu a vede k další konzumaci většinou sladkého, které nás sice těchto nepříjemných pocitů zbaví, ale opět rozhoupe výkyvy cukru v krvi.

Potraviny a strava s nízkým GI přispívají ke kontrole váhy tím, že:

  • nezpůsobují kolísání hladiny cukru v krvi se všemi negativními důsledky

  • nevyvolávají negativní subjektivní pocity včetně hladu - sacharidy s nízkým GI jsou vstřebávány do krve pomalu, a tudíž se udržuje dlouhodobě stálá hladina cukru v krvi a mezi jídly netrpí hubnoucí hlady

  • podporují pocity nasycenosti - potraviny s nízkým GI jsou většinou bohaté na vlákninu a vodu, mají velký objem, pomalejší vstřebatelnost a vyšší sytivost bez navýšení energetického obsahu

  • zvyšují citlivost na inzulin - pokud není nárazově zvyšována hladina glykemie v důsledku konzumace potravin a pokrmů s vysokým GI, je třeba menší množství inzulinu pro její korekci, a tím jsou buňky vnímavější k jeho účinku
  • pomáhají zvyšovat výkon při duševních aktivitách rovnoměrným zásobováním mozku glukózou - mozek je závislý na rovnoměrném zásobení glukózou, pokud nedostává energii, zhoršuje se psychická výkonnost

  • pomáhají těm, kteří jsou zvyklí řešit stresy jídlem, zejména sladkostmi - pokud jsou hubnoucí ve stresu a konzumují potraviny s nízkým GI, je menší pravděpodobnost, že se dostanou do kolotoče glykemické houpačky, kdy po konzumaci potravin s vysokým GI - většinou sladkostí - následuje hypoglykemie, která duševní rozpoložení vyvolané stresem ještě fyziologicky umocní

 

Ve vztahu k redukci váhy lze říci, že pokud budou dva lidé dodržovat dietu o stejné energetické hodnotě, je pravděpodobné, že zhubne více ten, který bude jíst převážně potraviny s nižším glykemickým indexem.


Více o glykemickém indexu a mnoho vyvážených receptů naleznete v knížce Hubneme s rozumem v praxi: glykemická kuchařka.