Ing. Hana Málková


V první řadě je třeba rozlišovat mezi výživovými poradci a nutriční terapeuty či obezitology. Nutriční terapeut a obezitolog musí mít příslušné vzdělání, naopak výživové poradenství je ještě pořád živnost volná a může ho tak dělat téměř kdokoliv. Tato problematika bude podrobněji rozebrána na konferenci Dialogem ke zdraví III, která se koná 22. 10. 2016 v Praze, více informací zde.


Výživovými poradci se to jen hemží, jak ale nenaletět a vybrat si toho správného?


Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo řešil podobný problém, nechte si poradit. I zde platí, že reference a osobní zkušenosti jsou tím nejlepším měřítkem. Doporučení by mělo být samozřejmě od někoho, komu opravdu věříte a víte, že by vám neporadil něco nesmyslného.
Dále si ověřte znalosti konkrétního poradce, ke kterému se chystáte. Poradce se většinou na internetu svými znalostmi nezapomene pochlubit. Ideální je vysokoškolské vzdělání se zaměřením na výživu a potraviny, častěji je to však jen nějaký výživový kurz, u kterého se na první pohled jen těžko hodnotí jeho kvalita.
Nejvíce se toho samozřejmě pozná přímo při osobním kontaktu s poradcem. Proto se o nějaké případné dlouhodobé spolupráci rozhodujte vždy až po vašem prvním setkání, které vám už leccos napoví. Správný výživový poradce vám musí věnovat dostatečně dlouhou dobu, aby získal potřebné informace o vašich návycích a byl schopný identifikovat problém a navrhnout řešení. Měl by vás také správně motivovat a zohlednit i vaši osobnost a psychologické hledisko. Určitě by vás neměl jen odbýt vyplněním nějakého dotazníku a poslat vás domů s přesně předepsaným jídelníčkem a taškou plnou nakoupených doplňků. Výživový poradce by vám neměl nutit za každou cenu doplňky s tvrzením, že je nutně pro svůj život potřebujete. Pro zdravého člověka je většinou dostačující pestrá strava a pokud má určitý zdravotní problém, tak by mu měl doplňky, resp. léky doporučit lékař na základě jeho osobní diagnózy. Výživový poradce by měl vždy doporučovat především pestrou stravu, neuchylovat se k jednostranným dietám a nedoporučovat hladovky ani jiné radikální diety či módní trendy.

 

 


Co by v poradenství rozhodně nemělo chybět?


Výživový poradce je více či méně vzdělán v oblasti výživy, ale většinou jen minimálně v oblasti psychologie, neví tedy jak dovést klienta k trvalé změně návyků. Nejčastěji lidé k výživovému poradci přicházejí se snahou zhubnout. Obézní však často nejedí z hladu, ale spouštěčem pro jídlo jsou jiné podněty (stres, pohoda, toxické prostředí - velké porce, reklamy apod.), a proto je třeba přistupovat k redukci váhy i z pohledu psychologického, což se bohužel u většiny poradců neděje. Samozřejmě to nelze zobecňovat a určitě jsou i poradci s velmi kvalitními znalostmi, je to však vždy na individualitě konkrétního poradce a jeho chuti se vzdělávat.
Zaručené hubnoucí rady se ve většině případů zaměřují pouze na to, co máme dělat, co dělat nemáme, kolikrát a co denně jíst nebo nejíst. V horším případě doporučují zázračné přípravky, které za nás zhubnou, a to rychle, pohodlně a bez větší námahy. I v případě nesmyslných přípravků to většinou vede alespoň k tomu, že se člověk zamyslí nad svými návyky, některé z nich se mu podaří na nějakou chvíli změnit a s tím většinou přijde i pár shozených kilogramů. Většina metod se ale vůbec nezamýšlí nad tím, co mají hubnoucí dělat, až zhubnou? Co se bude dít, jakmile dosáhnou svého cíle? A co je vůbec dovedlo k tomu, že dnes bojují s nadváhou?
Právě tyto otázky jsou zásadní, jestli hubnoucí zhubne úspěšně dlouhodobě nebo se bude zmítat v začarovaném kruhu hubnutí a JOJO efektu.


Problém hubnutí není jen o znalostech, ale i o tom, jak převést teoretické vědomosti a znalosti do praktického života.

A právě na tyto oblasti se již více než 25 let zaměřuje společnost STOB (Stop Obezitě). STOB neřeší jen výživu, ale nabízí mnohem komplexnější řešení. Vychází z psychoterapeutického přístupu, který pracuje s tím, jak uvést znalosti a vědomosti v život. K tomu využívá principů KBT (kognitivně behaviorální psychoterapie), které pracují mimo jiné i s vůlí člověka. U obézních už často vymizely fyziologické signály hladu a lidé jedí dost často v důsledku tzv. toxického prostředí, na které je potřeba umět správně reagovat. Posláním STOBu je přivést lidi k tomu, aby uvažovali nad svými stravovacími a pohybovými návyky a podařilo se jim je trvale změnit. Cílem je dosáhnout změny životního stylu, který je dlouhodobě udržitelný a který dělá jedinci radost.

Využijte sílu skupiny
Velmi efektivní jsou v této oblasti skupinové kurzy hubnutí, mají jeden důležitý aspekt, který jinde nenajdeme, a tím je společná podpora. Člověk je tvor společenský a je úžasné pozorovat, jak si lidé v kurzu dokážou pomoct, navzájem se podpořit, namotivovat a v neposlední řadě i navázat přátelství. Najednou získají parťáka, který je na tom stejně nebo podobně jako oni, mají stejný cíl a mohou se vzájemně podporovat. Více informací o kurzech se můžete dozvědět zde.
Výhoda skupinového hubnutí lze v menší míře převést i do internetového prostředí. Lidé mohou například díky komunitnímu webu (např. www.stobklub.cz), sociálním sítím nebo programům na hubnutí čerpat podporu právě tím, že sdílí s ostatními uživateli vlastní zkušenosti a úspěchy. Mohou získat i zpětnou vazbu, jak si v hubnutí vedou, což dnes umí např. program Sebekoučink, pomocí kterého už se podařilo mnoha lidem trvale zhubnout.