Ing. Gabriela Kvítková, Ph.D.

Jakákoliv chůze je pro náš organismus vždy velice prospěšná. Zajistí nám vyšší rozsah pohybu a zároveň přísun čerstvého vzduchu. Můžeme zvolit obyčejnou chůzi, rychlejší – turistické tempo, známá je i chůze trekingová. Velké oblibě se nyní těší chůze severská, tedy nordic walking (NW), která na rozdíl od obyčejné chůze využívá k odrážení speciální hole.

Treking x nordic walking

Oproti trekingu, který využívá hole trekové a jejich oporovou funkci, NW využívá hole nordikové, které slouží k odrážení. Při trekingu máme hole více před tělem pro zajištění stability a opory. K tomu jsou také uzpůsobené – jsou robustnější, mají rovnou rukojeť, případně se zářezy pro jednotlivé prsty a jisticí poutko, které zabrání ztrátě holí. Používají se jako opora v těžším terénu (horském či hodně kamenitém) nebo pro méně zdatné a nejisté chodce. Na hladkém povrchu, jakým je např. asfalt, využívají zakončení typu „bambulka“. Severská chůze naopak hole používá pro zintenzivnění pohybu, nordikové hole jsou více za tělem a kromě stabilitní opory slouží především k odrážení, jsou lehčí a jinak vyvážené. Na rukojeti je „rukavička“, která nejen že zabrání tomu, abychom hole ztratili, ale ještě navíc umožňuje pouštění holí po odrazu vzadu za tělem a zajistí, že hůl se nám zase správně vrátí do dlaně. Zakončení na hladké povrchy je v podobě šikmé „botičky“, nikoliv kulaté jako u holí trekových. S takovými holemi jde NW velmi snadno, můžete je využít i při trekingu, opačně už je to horší.

Benefity NW

Kouzla a výhody nordic walkingu jako sportovní aktivity vhodné pro všechny už jsme popisovali v 51. čísle časopisu Pochutnej si se STOBem. Jedná se o více či méně náročný styl chůze, při němž zapojíme i ruce. Pracuje tak více svalů než jen při obyčejné chůzi. Jakmile totiž při chůzi držíte něco v rukou, třeba nákupní tašky nebo lahev s vodou, už se vám paže samovolně rozpohybují. A když místo tašek zvolíte k chůzi ty správné hole, a ještě je správně využijete k odrazu, trénujete už pěkně celé tělo. Při tom všem může být NW aktivita navíc velice zajímavá a prospěšná též pro zdravou mysl i zlepšení nálady. Všimli jste si, kolik lidí už s hůlkami chodí? Ale kolik z nich má opravdu správnou techniku?!

Při nordic walkingu pracuje 90 % svalů v těle, procvičíte nejen nohy, ale i záda, ruce a hlubší svalové skupiny. Uvolníte ztuhlá ramena a krční partie. NW je náročnější než samotná chůze, ale zato účinnější a přitom skoro stejně jednoduchá. Jako sportovní aktivitu lze NW srovnat s během nebo v zimě s běžkováním. Velkou výhodou je pohyb v přírodě, na čerstvém vzduchu.

Stejně jako běh, i NW se může stát návykovým!

K nordic walkingu potřebujete 3D: dobrou vůli, dobré boty a dobré hůlky. Vhodný terén lze najít skoro všude. Můžete chodit sami, ve dvojici nebo ve skupince, můžete využít metody „Walk and Talk“ oblíbené u rakouských turistů. NW můžete zvolit pro zlepšení kondice i jako další sportovně-tréninkovou aktivitu, protože náročnost chůze si určujete vy sami. S NW holemi můžete chodit i na kratší vycházky, nemusí se vždy jednat o celodenní výlety. Jiné tempo bude u hodinové vycházky s instruktorkou v rámci cvičení STOBu, jiné u celodenního výletu s kamarádkami. Vybavení je také velmi důležité, ať už oblečení, obutí anebo batůžek. Je lepší obléct si více tenčích vrstev, které můžete postupně odkládat, jakmile se zahřejete. Obutí by mělo být pevné, ne však kotníčkové, jak jste možná zvyklí do hor, nevhodné jsou sandály nebo boty s volnou špičkou či patou. Správný nášlap je totiž u NW také velmi důležitý. Velkou pozornost věnujte výběru správného typu holí, nastavení jejich výšky a vhodného zakončení. Nenechte se zmást nápisem Nordic walking na typicky trekových holích. Na svačinu nebo pití je určitě dobrá volba batůžek nebo ledvinka, rozhodně se nehodí taška přes rameno, kabela nebo cross-body taštička, které by vám při chůzi a odrazu jen překážely.

Ačkoliv je nordic walking jednoduchý sport pro každého bez rozdílu, doporučujeme v začátcích využít služeb instruktora. Vše vám popíše a vysvětlí, opraví případné chyby a zkontroluje vaše vybavení. Špatné návyky samouků se totiž později hůře odstraňují. Stále dost lidí zvyklých na treking nesprávně využívá trekový způsob chůze i při NW.

A ještě jedna malá poznámka: tak jako u všeho – správnou techniku je třeba si osvojit. Proto nebuďte zklamaní, pokud vám to hned od začátku úplně plynule nepůjde. Dejte tomu čas – u NW rozhodně platí, že čas pracuje pro vás!

Nordic walking se STOBem

Ze všech uvedených důvodů jsme nordic walking už v roce 2015 zařadili do programu cvičení se STOBem a letos budeme určitě pokračovat. Jedná se o cvičení venkovní, takže je navíc velmi vhodným doplněním k nabízeným aktivitám v tělocvičně.

Pro začátečníky jsme připravili cyklus pěti hodinových lekcí, kdy se postupně naučíme nejen správnou techniku NW (případně se odnaučíme běžné začátečnické chyby), ale ukážeme si také, jak se před chůzí rozcvičit a po ní protáhnout. Povíme si, co s sebou, co na sebe a jak se poznají správné hole na NW. Naučíme se, jak si měřit tepovou frekvenci a jak to využít ve prospěch hubnutí anebo zlepšení kondice. Pro odlehčení si na lekcích vyzkoušíme i nějaké hry a protahování s holemi, procvičíme stabilitu a propojení hemisfér. A taky zjistíme, jak dlouhý máme vlastně krok. Tipnete si? Začínáme už 11. května 2016. Více zde.

Kdo už zvládá alespoň základní pravidla NW, může využít navazující dvouhodinové vycházky. Zde pilujeme k dokonalosti techniku a pracujeme na vytrvalosti, protože dvouhodinové vycházky už představují 6–8 km dlouhé trasy. Budeme střídat lokality, terén i povrch. Vycházky jsou vždy nasměrovány do míst se zajímavou přírodou, historií, výhledy apod. Plánujeme Prahu 4, 5 a 6, většinou příjemné a v jarním období méně využívané cyklostezky, což znamená asfaltový povrch a rovinky. Vyzkoušíme ale i jiné povrchy a určitě zařadíme i nějaké to převýšení. Věděli jste, že nejlépe se technika NW cvičí a piluje do mírného kopce? Nordic walking o víkendu. Více zde.

Pokud vás článek a NORDIC WALKING zaujal, vyrazte hned! Anebo se na vás budeme těšit na některé z lekcí STOBu.

Začínáme už v květnu!