BMI

Nejjednodušším, ale velmi orientačním zhodnocením váhy je výpočet BMI, tzv. Body Mass Indexu, avšak tento výpočet nehodnotí podíl svalové a tukové hmoty, ale hodnotí pouze celkovou hmotnost.

Člověk mající vysoký podíl svalové hmoty, například aktivní sportovec, může mít podle tohoto výpočtu definovanou obezitu, přestože jeho hmotnost je zvýšena pouze vyšším podílem svalové hmoty, nikoli tukové.

BMI si můžete spočítat zde

Množství tuku v těle

Nejvhodnějším způsobem hodnocení nadváhy a obezity je zjištění tělesného složení, tedy podíl tuku a svalové hmoty v těle. Obezita je definována jako zmnožení tukové tkáně v organismu. Podíl tuku v organismu je ovlivněn pohlavím, věkem a etnickým charakterem populace. Fyziologicky je vyšší podíl tuku u žen (norma do 25 - 30 %) než u mužů (norma do 20 %).

Dále však velmi záleží, jak s těmito předpoklady naložíme, vnější faktory, zejména naše stravovací a pohybové návyky mají na podíl tuku v těle zásadní vliv.

Dříve se ke stanovení množství tuku v těle používalo měření kožních řas pomocí tzv. kaliperace, avšak tato metoda byla poměrně zdlouhavá a často docházelo k mnoha nepřesnostem.

V poslední době se využívá především bioelektrické impedance, která se zakládá na principu různé elektrické vodivosti jednotlivých složek těla.

Nejjednodušší způsob měření nabízí přístroje, které se uchopí pouze do rukou, tudíž je měřena pouze horní část těla.

Další možností jsou domácí váhy nabízející možnost měření tuku a svalové hmoty, avšak tyto váhy mají ve většině případů pouze elektrody určené pro plosky nohou, v tomto případě je zase měřena pouze spodní část těla.

Nejlepší volbou je tedy vybírat takové váhy, které nabízejí elektrody jak pro plosky nohou, tak pro dlaně.

Nejpřesnější výsledky měření nabízí např. přístroj InBody či Bodystat.

Pokud chcete zjistit podíl tuku ve vašem těle, můžete se na měření objednat zde 

Pro správné výsledky měření je však vhodné dodržovat následující zásady shodné při každém měření:

  • žádné jídlo a pití poslední 4 až 5 hodin před měřením

  • žádná fyzická námaha 12 hodin před měřením

  • žádný alkohol ani kofein 24 hodin před měřením

Pro lepší výsledky při opakovaném měření po uplynutí nějaké doby je vhodné provádět test přibližně ve stejnou denní dobu např. ráno nalačno.

Ke kolísání hladiny tekutin v těle a složení těla dochází např. před menstruací, během menstruace, při selhání ledvin, při užívání některých léků (zvláště diuretik) a při dalších stavech zapříčiňujících zadržování nebo ztráty vody.

TEST NENÍ DOPORUČOVÁN PRO ŽENY V ČASNÝCH FÁZÍCH TĚHOTENSTVÍ A PRO OSOBY S ELEKTRONICKÝMI IMPLANTÁTY.

Rozložení tuku v těle

Z hlediska zdravotního je důležité, nejen jaké procento tuku v těle máte, ale ještě důležitější je, jak je váš tuk rozložen. Podle rozložení tuku rozlišujeme dva typy obezity. 


Obezita viscerální, útrobní, androidní, mužského typu, jablku podobná:

Je charakterizována hromaděním tuku v oblasti břicha a hrudníku. Je spojena s vyšším výskytem metabolických a kardiovaskulárních komplikací obezity.


Obezita gynoidní, ženského typu, hrušce podobná:

Je charakterizována zmnožením  podkožního tuku zejména na hýždích a stehnech. Z hlediska zdravotního je méně riziková než mužský typ obezity. Dříve se klasifikoval androidní a gynoidní typ obezity podle poměru mezi obvodem pasu a boků. Dnes se považuje za postačující ukazatel metabolických a kardiovaskulárních rizik pouze obvod pasu (měří se v horizontální rovině uprostřed vzdálenosti mezi hřebenem kosti kyčelní a spodním okrajem posledního žebra).

Obvod pasu určující zvýšené a vysoké riziko metabolických a kardiovaskulárních komplikací obezity u mužů a žen:  

         Zvýšené riziko              Vysoké riziko

Muži       > 94 cm                       > 102 cm

Ženy      > 80 cm                       >  88 cm