Vláknina je jednou ze složek našeho jídelníčku, která pozitivně působí na náš zdravotní stav. Vláknina podporuje správné fungování tlustého střeva a má také vliv i na metabolické procesy v organismu.

Je prokázáno, že lidé, kteří jedí hodně vlákniny, trpí civilizačními nemocemi daleko méně než ti, v jejichž jídelníčku je vlákniny málo. Vláknina působí v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, obezity, diabetu II. typu a některých nádorových onemocnění.

Vláknina je směs pro člověka nestravitelných polysacharidů, zejména celulózy a pektinu. Vláknina má z hlediska účinku na organizmus řadu výhodných vlastností. V potravě přijímáme jednak vlákninu rozpustnou a také vlákninu nerozpustnou, oba typy mají trochu odlišné účinky.

HLAVNÍ PŘÍNOSY VLÁKNINY:

  • Zvyšuje pocit nasycení - vláknina intenzivně přijímá vodu - bobtná. Abychom této vlastnosti využili, musíme dostatečně pít v průběhu celého dne. Nabobtnaná vláknina zvyšuje objem tráveniny v žaludku a zpomaluje  jeho vyprazdňování, což vede k vyššímu a delšímu pocitu nasycení. 

  • Urychluje průchod tráveniny tlustým střevem a snižuje tak riziko zácpy.
  • Snižuje glykemický index přijaté potravy, tím reguluje hladinu cukru v krvi - vláknina aktivně zpomaluje vstřebávání sacharidů a tuků z potravy. Tím významně upravuje jejich metabolizmus a přispívá ke kompenzaci cukrovky.

  • Snižuje hladinu cholesterolu.

  • Označuje se za jakýsi kartáč, který čistí naše střeva.

  • Vláknina je schopna na sebe ve střevech vázat nežádoucí látky obsažené v potravě i látky vznikající při trávení a chrání tím sliznici střev před poškozením. Má tedy ve střevě protirakovinný a ochranný účinek.

  • Vláknina podporuje zdravou střevní mikroflóru a zabraňuje množení patogenních mikroorganismů ve střevech. 

Doporučená denní dávka vlákniny je 30 g, obvykle však konzumujeme pouze kolem 10-15 g. Hlavní příčinou tohoto nedostatku je fakt, že dáváme přednost výrobkům z bílé mouky a potravinám živočišného původu a naopak v našem jídelníčku chybí zelenina, luštěniny a celozrnné výrobky.

POZOR – pokud je vlákniny nadbytek, váže na sebe i některé žádoucí látky, zejména látky minerální. Riziko však může nastat pouze v extrémních případech, kdy strava obsahuje velmi vysoké množství vlákniny a naopak nedostatečné množství minerálních látek. 

Víte, kolik vlákniny je obsaženo ve vašem jídelníčku? Zapište si váš běžný jídelníček do programu Sebekoučink a zjistěte, zda plníte doporučených 30 g vlákniny denně.