Správná motivace je při hubnutí velmi důležitá. Pokud hubnete pravidelně s přicházejícím novým rokem nebo chcete zhubnout rychle do plesových šatů, uvědomte si, že toto už jste vyzkoušeli mnohokrát. Porovnejte zisky (ustoupí zdravotní problémy, doběhnu tramvaj, vejdu se lépe do vany, koupím si hezké šaty apod.) a ztráty (budu muset přemýšlet nad tím, co jím, budu muset omezit tučná a sladká jídla, budu muset překonat lenost a více se hýbat), které z redukce váhy plynou. Rozhodněte se, zda je vhodná doba k jejímu zahájení právě nyní. Pokud převáží ve vašem bilancování oběti, počkejte ještě nějakou dobu, až se motivace k hubnutí zvýší. Rozhodnutí odložit hubnutí na dobu, kdy budete více motivováni, není neúspěch, ale prevence neúspěchu. Pokud převáží zisky, je vše v nejlepším pořádku a můžete na sobě začít s chutí pracovat.


Optimální motivace k hubnutí

Pokud si dáte v rámci předsevzetí cíl, abyste zvýšili svoji tělesnou kondici a poupravili trvale svůj jídelníček a přitom jen tak mimochodem shodili nadbytečné kilogramy, jste na nejlepší cestě k úspěchu. V tomto případě se nestanete otrokem toho, co Vám mělo přinášet potěšení - jídlo a myšlenky vztahující se k Vaší postavě Vám už nebudou odčerpávat veškerou životní energii. Kilogramy nebudete spojovat s hodnotou Vaší osobnosti. Pustíte se do aktivit, které jste nevykonávali kvůli pocitu špatného bytí z nadbytečných kilogramů. Změnu ve svých návycích zabudujete automaticky do svého života jako např. čištění zubů. Zvýší se Vám kvalita života, což je předpokladem k tomu, že nový životní styl přijmete za svůj.

 

Reálné cíle ve vztahu k chování a k množství zhubnutých kilogramů

Při dávání si předsevzetí vypusťte ze svého slovníčku „nikdy“ (netknu se od nového roku sladkého), stačí „většinou“ (nechte si prostor pro chybování). Jinak bude Váš život i nadále rozdělen na období strádání, kdy hubnete a na období absolutní nekontroly, kdy sbíráte síly na další hubnutí a za rok budete stát před stejným předsevzetím na váze, která bude zase ukazovat o pár kilo více. Zhubnutí 5 - 10 % vaší váhy již přináší velké zdravotní zisky, tak nebuďte maximalisty.

Pokud držíte přísnou radikální dietu, objeví se negativní emoce, podrážděnost, deprese, emoční labilita, vynořují se nadměrně myšlenky na jídlo a euforie z prvních úbytků je velice krátkodobá. Těm, kteří hubnou rozumně, se naopak zlepšuje nálada, dochází k snížení tělesných potíží, zvýšení tělesné i psychické zdatnosti a zvýšení kvality života vůbec. Pokud tedy chcete změnit své chování, emoce a myšlení trvale, nemůžeme pominout základní zákony teorie učení. Jen ta změna, která je nějak pozitivně posílena a odměněna, se udrží. Ta, co je trestána, vymizí. Dělejte tedy jen takové změny, při kterých nestrádáte.