Základem je negativní energetická bilance:

Ve světě již bylo vymyšleno tisíce diet, kdy často jedna popírá druhou. Všeobecná shoda panuje minimálně mezi odborníky v tom, že pokud chceme hubnout, musíme docílit negativní energetické bilance, tedy snížit příjem energie nebo zvýšit výdej pohybovou aktivitou.

Odborníci se shodují i v tom, že nevyvážená strava, kdy lidé hubnou např. konzumací ovocných štáv či tukožroutské polévky, živí se jen vajíčky či vlákninovými preparáty, žvýkají pšenici či dodržují jiné jednostranné diety, škodí tělu i duši. Jak si sestavit jídelníček, jaký má být poměr základních živin, v tom už úplná shoda není. Určitá základní pravidla se však vymezit dají. 

Optimální poměr živin

V redukčním jídelníčku je velmi důležité dbát na dostatečný příjem bílkovin. Pokud jich nebudete mít dostatek, může při redukci hmotnosti docházet k úbytku svalové hmoty, což není žádoucí. Bílkoviny mají navíc nejvyšší sytící schopnost a snižují glykemický index potravin a pokrmů. Doporučený denní příjem bílkovin je cca 1 g na kilogram optimální tělesné hmotnosti, celkový denní příjem by se tedy měl pohybovat přibližně mezi 80-100 g denně. Při redukčním jídelníčku by tedy bílkoviny měly tvořit 20-30 % z celkového denního příjmu. Více o bílkovinách se dozvíte zde.

V souvislosti s redukční dietou se každému vybaví především omezení tuků. Tuky by se samozřejmě při redukční dietě omezit měly, a to především z důvodu jejich energetické vydatnosti (mají více než dvojnásobný obsah energie oproti sacharidům a bílkovinám). Každý si již však neuvědomuje, že určitý podíl tuků náš organismus potřebuje pro správné fungování, je tedy zcela nevhodné tuky z jídelníčku úplně vylučovat a dlouhodobě to může vést k vážným zdravotním problémům. Z celkovéjho denního energetického příjmu by měly tuky tvořit zhruba 30 %, jejich absolutní denní příjem by nikdy neměl klesnout pod 50 g. Je však důležité vybírat ty správné tuky a ty nevhodné naopak omezit. Více o tucích se můžete dozvědět zde.

Když si sečteme zastoupení bílkovin a tuků, které v našem jídelníčku vždy musí být nutně obsaženy, zbylá procenta připadají na sacharidy. Při hubnutí by percentuálně měly zaujímat okolo 40-50 % denního příjmu. I zde je však nutné pečlivě vybírat a snažit se co nejvíce omezovat cukry a dávat přednost polysacharidům. Kromě toho je nutné brát v úvahu i glykemický index, tedy schopnost ovlivňovat hladinu krevního cukru. Více o glykemickém indexu se dočtete zde.

Optimální zastoupení živin ve vašem jídelníčku vám pomůže hlídat program Sebekoučink.